Elbiler

En elbil kører på 100% ren elektricitet og har derfor ikke en almindelig forbrændingsmotor, men derimod en elmotor og et stort batteri, som driver bilen frem. Dette betyder også, at en elbil er meget støjsvag i trafikken. En bil med en forbrændingsmotor skal tankes med benzin eller diesel, hvorimod en elbil skal oplades med ren elektricitet. Eftersom en elbil ikke indeholder en forbrændingsmotor, udleder elbilen ikke emissioner, altså udledning af forurenende partikler (CO2) – dermed er elbilen et mere miljøbevidst bilvalg, især hvis energien til elbilen stammer fra vind- og solenergi.

Elbiler er i rivende udvikling blandt verdens bilproducenter, hvorfor bilbranchen oplever en enorm vækst og stigning i salget af elbiler. Dette betyder også, at vi hos Koch Biler, vil opleve en stigning af elbils-varianter. Nedenfor har vi listet fordele og ulemper ved elbiler, hvilket du kan tage med i overvejelsesprocessen når du skal købe eller lease en ny bil.

Fordele ved elbiler:

  • Billig opladning sammenlignet med benzin og diesel
  • Store afgiftsfordele
  • Billigere værkstedsregninger
  • Miljøbevidst bilvalg
  • Mindre støj ved kørsel

Ulemper ved elbiler:

  • Rækkevidden forringes om vinteren
  • Større forbrug ved høje hastigheder
  • Batteriet mister kapacitet med tiden
  • Mindre fleksibilitet ift. opladning

På nuværende tidspunkt, forhandler vi to 100% elektriske elbiler: CUPRA Born og Honda e.

CUPRA born | Se den her »

Honda e | Se den her »

Batteriet i en elbil

Batteriet er ikke en synlig del af en elbil – ergo, “out of sight, out of mind”. Men den vigtigste komponent og kernen i en elbil er batteriet. Et batteri til en elbil gennemgår mange stadier i udviklingsprocessen – lige fra første stadie, som er mineraludvinding til sidste stadie, som er montering af batteriet i elbilen.

  1. Mineraludvinding
    Det er litium (Li), nikkel (Ni), mangan (Mn) og kobolt (Co), som udgør de fire centrale mineraler i et batteri.
  2. Aktiv materialeforberedelse
    Efter mineraludvinding behandles de kemisk for at opnå det aktive materiale, hvis reaktioner gør det muligt at lagre og levere energi.
  3. Celle og elektrode produktion
    Dette aktive materiale anvendes til at skabe elektroderne – det vil sige, de elementer, som lagrer energi, som er indkapslet i celler.
  4. Samling af batteriets moduler
    Hver celle har en elektrisk spænding på 3,7 volt. Dette er den mængde, der kræves for at forsyne en LED-lygte. Men for at køre en elbil skal deres bruges omkring 400 volt, så næsten 300 celler skal forbindes.
  5. Montering af batteriet
    For at forbinde cellerne sammen, er de sat sammen i grupper af moduler, som daner batteripakken. Konnektorer arrangeres mellem modulerne for at sikre energiflowet og kommunikationen mellem BMC (køretøjets elektroniske styreenhed) og CMC’erne (de elektroniske travler, der overvåger de enkelte cellers status.)
  6. Installation i elbil
    Sidste step i processen er montering og installation af batteriet i bilen. Og vupti, elbilen er good to drive.